torsdag 28. februar 2008

Bienes Hemmelige Liv

Bienes hemmelig liv er utrolig bra roman skrevet av Sue Monk Kidd. Hun startet å skrive den i 1997 etter hun ble inspirert av en hendelsen som hendte med datteren:


- Datteren min jobbet i butikk etter skoletid. En dag jeg var innom så jeg henne sitte på kne og sortere tannpasta i hyllene. To menn hadde stoppet bak henne og så sier den ene: «Se der, sånn liker vi å se kvinner. Knelende.» Akkurat da ble alt klart for meg. Hvordan kvinner til enhver tid og overalt har gått ned på kne. Gått inn i rollen som den underdanige. Der og da visste jeg at livet mitt måtte forandres.


Dette utviklet seg til en sterk historie om 14 år gamle Lily Owens som må leve hver dag med minnet og sorgen om at hun som 4 år gammel drepte moren. Usikkerheten om hvilket humør faren er i, som lar hun knele i steinharde havrekorn flere timer om gangen, får hun bare til å savne moren enda mer. Hun tar med seg den fargede hushjelpen og et av de siste minnene hun har om moren, et bilde av en svart madonna, og rømmer hjemmefra. Bildet av den svarte madonnaen fører dem til et rosa hus hvor tre fargede kvinner bor.


Dette er en herlig roman om hvordan kjærligheten utspiller seg mellom Lily og fire fargede kvinner, om bier og om en svart madonna. Selv om det ikke er en spennende roman, har den en gripende historie og er skrevet på en måte som gjør at man ikke vil legge boken fra seg. Dette er en bok jeg vil anbefale på det sterkeste.


1 kommentar:

LK sa...

Så flott at du likte denne boka! Du vil få mulighet til å jobbe med den i engelsken etter påske hvis du ønsker det.