søndag 13. april 2008

Våre små søsken

Da jeg lette etter dikt jeg kunne bruke i norskleksa, kom jeg over et fint dikt som også er skrevet av Inger Hagerup.


VÅRE SMÅ SØSKEN


Vi har en liten søster, vi har en liten bror

som er litt annerledes enn andre barn på jord.


De kom til denne verden det vanskelige sted

med mindre håndbagasje enn vi er utstyrt med.


Vi har vår eng og åker. Vi har vårt kjøpmannskap.

Og vi beregner livet i vinning og i tap.


Det er så lett å glemme: Når siste båt skal gå

må alle passasjerer la all bagasje stå.


Jeg tolket dette diktet som at alle mennesker i verden er forskjellige. Noen av oss har det mye bedre enn andre. Det blir for eksmpel født mange fattige barn i Afrika som ikke har de samme mulighetene som oss. De har ikke muligheten til å utdanne seg til å komme seg ut av denne onde sirkelen, der de må kjempe om mat og drikke hver dag for å overleve. Diktet forteller også om at mennesker har blitt så materialistiske, og bryr seg bare om å eie mange ting og om å bli rike. Men en gang skal vi alle dø, og da har vi ikke disse tingene med oss lenger. Når døden innhenter oss, kommer vi til å stå på lik linje. Døden bryr seg ikke om hvem som har mest "bagasje", og vi er alle like mye verdt.

1 kommentar:

LK sa...

Dette er et av de fineste diktene jeg kjenner og jeg synes det klarer å formidle at til syvende og sist er vi alle like mye verd. Lurer på om jeg en gang har hørt at motivasjonen/ inspirasjonen til dette diktet er barn med ulike utviklingshemminger.