onsdag 9. april 2008

Hvorfor være stor, når man er lykkelig som liten?

Ordet lyrikk kommer av det greske ordet lyra, som betyr lyre. Lyrikk har alltid hatt en nær tilknytning til sang, dans og musikk. Dikt kan handle om "de store spørsmålene" i livet som døden, livet o.l., men også om de små tingene i livene våre. De kan også ha en dyp og alvorlig mening bak ordene, eller bare en lett og humoristisk tone. Andre dikt kan igjen ha temaer som politikk og være samfunnskritiske. Det som kjennetegner lyrisk diktning er at de fleste lyriske tekster konsentrerer seg om selve øyeblikket, i motsetning til episke og dramatiske tekster som strekker seg ut i tid. Et annet kjennetegn er at i dikt er hver linje nøye beregnet, og linjeskiftet blir brukt som et virkemiddel.


Mauren


Liten?

Jeg?

Langifra.

Jeg er akkurat stor nok.

Fyller meg selv helt

på langs og på tvers

fra øverst til nederst.

Er du større enn deg selv kanskje?


Dette diktet er skrevet av Inger Hagerup (1905-1985) i 1971, og er med i diktsamlingen "så rart". Temaet i dette diktet er at man ikke skal se ned på andre, uansett hvordan de er. Diktet blir fortalt gjennom synsvinkelen til en maur som sammenlikner seg selv med alt som eksisterer i verden. Ingenting er større enn seg selv. Det mauren sier om seg selv, er fakta om alt levende. Mauren holder en forsvarstale for seg selv, og vinkler til slutt oppmerksomheten til leseren selv. Samtidig gir diktet selvtillit til mottakerne og sier de er like mye verdt som alle andre.


Første gang jeg leste dette diktet var på barneskolen. Da tenkte jeg ikke så mye på betydningen av diktet, men syntes bare det var morsomt. Nå tenker jeg at jeg selv egentlig kunne vært mauren i dette diktet. Jeg har alltid vært lavere enn de fleste andre, og det har jeg alltid fått høre også. Ikke på en slem måte, men med humoristiske og ertende kommentarer fra venner som liker å gni inn at de er høyere enn meg. Bare for et halvt år siden, da jeg var på en konsert, var det en fremmed person som kommenterte høyden min med et smil. "Får du puste der nede?" Selvfølgelig bare ler jeg med av slike kommentarer, og jeg har ikke noen trang til å bli noe høyere enn det jeg allerede er lenger. Jeg mener, hvorfor være stor, når man er lykkelig som liten?

Ingen kommentarer: