mandag 12. mai 2008

Take a Chance

Reklame er overalt! Man ser reklame hver dag på mobilen, posten, tven, blader, kino osv. Virkemidlene som brukes i reklamer er veldig synlige, noe som gjør at man legger merke til dem. Det er disse virkemidlene som kalles for reklamens stoppeffekt. Blikkfanget kan være store bokstaver, sterke farger, blinking, overdrivelser, gjentakelser, kameravinkler, kontraster, lyd og sexy bilder. Reklame kan defineres som en kunngjøring, som skrikes ut for å fange oppmerksomheten din til en vare, en forretning, et sted, en holdning eller liknende. Målet med en reklamen er at mottakeren skal kjøpe et produkt eller endre holdning. Reklame er som oftest komersiell, men det finnes også informativ reklame. I disse reklamene er ikke målet å tjene penger, men å endre folks holdninger eller sanke stemmer. Et eksempel på en informativ reklame er en reklame for et politisk parti, der målet vil være å få mange stemmer.


Førsteinntrykket av reklamen er at den er positiv! Det er ikke mye å lese ut ifra reklamen bortsett fra hva parfymen heter og hvilket merke den er fra. Den vekker interesse blant annet fordi det er så mye som skjer i bildet. Selve reklamen er chanel som reklamerer for parfymen sin Chance. Jeg vil si at målgruppen er til unge jenter som er i tenårene. Selve reklamen er et bilde av en glad jente som hopper i luften mens hun griper fast i parfymen som svever bak henne. Selve parfymen er neten like stor som hun selv.


Blikkfanget til reklamen er på midten av bildet hvor kjolen til jenta stikker utover, og det står Chance Chanel over. Fargene som blir brukt er pastellfarger som grønn og litt rosa, mens selve jenta er hvit. Huden hennes skiller seg ut, for den er en sterkere farge enn resten. Hele bildet er fylt av bevegelse. Jenta og parfymen hopper slik at håret og kjolen hennes flagrer, og parfymen spruter ut innholdet. Dette får parfymen til å se ut som den lukter veldig godt. Skriften er plassert på skrå sånn at den passer til flasken, som også svever på skrå. Både Chance og Chanel er plassert midt på bildet, og er skrevet med blokkbokstaver. Chanel er til og med skrevet med svart, så det er det man leser først.


Jeg synes reklamen er veldig bra. Det at jenta smiler/ler får den til å virke veldig positiv. Siden de er i lufta føler man også en viss energi i reklamen, spesielt på toppen hvor parfymen sprutes ut. Dette gjør den også mer delikat, og får den til å se forfriskende og velluktende ut. Firmamerket er Chanel, noe som forsterker tanken om at parfymen er bra. De fleste vet at Chanel er et dyrt og populært merke, som også har laget verdens mest kjøpte parfyme tidligere. Derfor vil de fleste anta at denne parfymen heller ikke vil skuffe!

1 kommentar:

LK sa...

En fin analyse av denne reklamen.