mandag 7. september 2009

Bedre sent enn aldri

La meg se.. Hvordan kan jeg bruke bloggen best mulig til skolearbeidet? Vel, for det første vil bloggen hjelpe meg med å bli mer punktlig, som for eksempel å gjøre bloggleksene mine i tide. Det klarte jeg nemlig ikke denne uken. Hvordan jeg klarte å overse at vi hadde blogglekse til i dag etter å ha lest nøye gjennom lekseplanen 3 ganger, er for meg fortsatt et mysterium. Heldigvis sjekker jeg Idas blogg jevnlig, og fant i dag til min store overraskelse et nytt innlegg. Smart som jeg er forstod jeg at Ida ikke skriver innlegg frivillig, og oppdaget til min forferdelse bloggleksen som jeg da altså ikke hadde gjort.

Jeg vet egentlig ikke helt hvor viktig det er for meg å kommunisere med andre i klassen via bloggen. Det er vel bare to personer som følger med på bloggen min (som jeg vet om), og for øyeblikket føler jeg at det er et ganske passende publikum. Jeg trodde greia med bloggen var å forbedre seg selv, og ikke underholde alle andre. Det er jo selvsagt et stort pluss hvis andre finner de tingene jeg skriver om som interessante, men jeg tviler på at det er så mange som bryr seg om for eksempel hva jeg mener om blogging. På en annen side avhenger det litt av tema også. Når vi begynner å skrive innlegg om særemnet vårt, ville det vært fint med linker og råd om emnet vi skal skrive om fra medelever. Så konklusjonen blir at jeg har litt delte meninger på det spørsmålet.

Jeg synes bloggingen skal være obligatorisk, slik som den er nå. Frykten for å få en anmerkning er det eneste som faktisk får meg til å sette meg ned foran pcen og skrive et innlegg. Jeg synes også vi burde få karakter på bloggen. Når jeg først bruker så mye tid på å blogge, synes jeg bloggen fortjener å få en vurdering. Karakteren trenger ikke å telle like mye som de andre store oppgavene vi vil få i år, men det ville vært fint med en karakter som kan komme til vår fordel hvis vi ender opp med å vippe i faget.

Selv har jeg enda ikke merket at bloggen har forbedret meg spesielt mye i norsken, men med tanke på at dette bare er mitt tredje innlegg for i år har jeg ikke begynt å hyperventilere helt enda.

2 kommentarer:

Ingunn sa...

Haha! Du har kvikke replikker, Malin!
Jeg er nå selvsagt veldig fristet til å stryke den dumme anmerkningen etter dette morsomme innlegget, som du til og med skrev selv om det er i seneste laget. Jeg kan faktisk ikke fordra å skrive dere opp, men det er mitt eneste middel mot anarki. Det var da dumt at du overså bloggoppgaven - er det pekeren som blir for utydelig i kalenderen?

Bloggingen blir obligatorisk, og dere skal få vurdering. Jeg synes det er viktig at dere er med og avgjør hvilke kriterier som skal gjelde, så det blir neste skritt.

KB sa...

Malin, skjekk ut at jeg har updatet bloggen min 8) Måtte slenge meg på siden mine eneste venner blogger!