mandag 21. september 2009

En god start?

Ok, Lisbeth Salander. Hvor skal jeg begynne? For det første begynner det å gå opp for meg at jeg har glemt hva som skjedde i "Menn som hater kvinner". For det andre klarer jeg ikke å skille når man får hvite hva om Lisbeth Salander i løpet av de tre bøkene. Det smarteste vil vel være å lese alle tre bøkene en gang til, med en penn og post-it lapper liggende klare til bruk etterhvert som jeg leser noe jeg vil definere som relevant og minneverdig angående særemnet mitt.

I frykt for å ødelegge bøkene ved å lese dem en gang til, i tillegg til at jeg tror det blir tidsmessig umulig med tanke på at det bare er litt over to uker til jeg skal levere inn oppgaven, må jeg dessverre se etter en annen løsning på problemet. Etter en liten diskusjon med meg selv har jeg kommet frem til at jeg heller skal se de to filmene som har kommet ut til nå. Dette vil bare hjelpe meg med å huske handlingen i bøkene, og ikke virkemidlene Stieg Larsson har brukt for å karakterisere Lisbeth Salander. Dessuten kan det være positivt å se hvordan en annen person har tolket Lisbeth i samme slengen.

Bortsett fra det har jeg egentlig ikke en stor plan for resten av arbeidet mitt. Først og fremst tror jeg at jeg skal kartlegge livet til Lisbeth, for deretter å se på virkemidlene som har blitt brukt i boken for å skildre henne. Etter å ha googlet litt om Stieg Larsson har jeg dessuten funnet ut at han som person er i seg selv en viktig årsak til at Lisbeth har blitt den hun er.

Dette er for øyeblikket grunnplanen for hvordan jeg skal gå frem for å løse oppgaven. Den er veldig grov og jeg må kanskje endre på den etterhvert, men det tar jeg litt som det kommer.

Noomi Rapace spiller rollen som Lisbeth Salander i "Menn som hater kvinner" og i "Jenta som lekte med ilden".

1 kommentar:

Ingunn sa...

Det skal bli spennende å se hva du kommer frem til. Din tolkning blir veldig sentral her, så legg stor vekt på å begrunne og underbygge påstander med god kildebruk.