søndag 4. oktober 2009

Post-it!

Når det gjelder særemnet mitt, har jeg funnet ut at det ikke går an å ta snarveier. Tro meg, jeg har prøvd. Med snarveier mener jeg ikke å kopiere en lignende oppgave, men den smarte ideen min om å se filmene for å huske hva som skjedde. Det funket ikke like bra som jeg hadde håpet på, mest på grunn av at filmene ikke følger bøkene 100 %. Derfor endte jeg selvfølgelig med skumme meg gjennom alle tre bøkene og proppe dem fulle med post-it lapper. Skal love at det tok et par timer å gå gjennom til sammen 1886 sider for å lete fram hvor den relevante informasjonen om Lisbeth Salander var.

En annen ting jeg oppdaget da jeg "leste" gjennom disse bøkene for andre gang, er at jeg tror jeg har undervurdert Salander. Hun er rett og slett for komplisert til å kunne analysere henne på bare tre sider. Jeg har store problemer med bare å korte ned livshistorien hennes. Hittil har hele oppgaven min blitt en gjenfortelling av hva Lisbeth Salander gjør i løpet av de tre bøkene, samt noe informasjon om fortiden hennes.

Jeg vil si at oppgaven har gått litt i stå etter dette, men satser på at jeg finner en løsning for hvordan jeg kommer meg videre. Etterhvert som innleveringsdatoen nærmer seg, merker jeg at presset med å komme meg videre med oppgaven øker. Jeg vet hvertfall at jeg må endre, og kanskje også legge til, noen avsnitt for å kunne få oppgaven min til å svare på riktig problemstilling. For øyeblikket gjør den ikke helt det.

2 kommentarer:

Karen :) sa...

Ey! Jeg skal også skrive personanalyse av Lisbeth Salander på særemne :)

HaraldK sa...

jeg fikk 2 DVD er til jul og har lest bøkene, men det er kankjse for sent for deg. Den 3. DVD en kommer vel snart