mandag 25. januar 2010

The Royal Tenenbaums

I norsken har vi begynt å lære om modernismen. Jeg har ikke helt skjønt hva modernismen egentlig er, bortsett fra at det tydeligvis er mange forskjellige «ismer» innenfor modernismen (noe som egentlig bare gjør det hele enda mer forvirrende). Det eneste jeg har skjønt er at modernismen handler om å skille seg ut og gjøre alt annerledes enn før, og også gjerne provosere og få fram meninger fra tilskuerne. Så da jeg skulle velge en film som jeg kunne trekke opp mot modernismen var den eneste jeg kunne tenke på «The Royal Tenenbaums».

«The Royal Tenenbaums» er en film regissert av Wes Anderson fra 2001. Filmen handler om Royal Tenenbaum, skilt fra sin kone og tre barn, som prøver å gjenforene familien sin ved å late som om han har kreft og har bare seks uker igjen å leve. Grunnen til dette er at eks-konen har tenkt til å gifte seg på nytt. De tre barna deres, som var genier og berømte som små, klarte ikke å ta med seg denne suksessen inn i sine voksne liv. Royal flytter snart inn i det gamle huset deres og prøver å fortsette familielivet der han slapp for over 20 år siden.

Traileren til "The Royal Tenenbaums":


Grunnen til at jeg valgte akkurat denne filmen er nettopp fordi den skiller seg ut fra alt annet jeg har sett tidligere. Den er rett og slett sykt rar og spesiell, men kjempebra på samme tid. Filmen river ned skille mellom forskjellige kunstformer. Denne filmen er ikke basert på en bok, den er en bok. I starten på hvert kapittel filmer de boken og leser fra den før vi får se det som skjer illustrert av skuespillerne. Filmen er dessuten uforutsigbar og følger ikke det vanlige mønsteret de fleste komedier har. De tre Tenenbaum-barna sliter også med hver sine identitetskriser gjennom hele filmen.

Hvis jeg ikke tar helt feil, så er dette elementer som kjennetegner modernismen. Slik som det å skille seg ut, rive seg løs fra gamle former og finne nye, og ha angst og en trang til å finne ut hvem du var i den nye moderne verden. Dette tar denne filmen opp, bare i en litt annen sammenheng og på en litt annerledes måte.

Kilder
- http://en.wikipedia.org/wiki/The_Royal_Tenenbaums#Typography (lastet ned 25.01.10)
- Rebecca Murray "The Royal Tenenbaums movie review" http://movies.about.com/library/weekly/aa120901a.htm (lastet ned 25.01.10)

1 kommentar:

Ida Marie sa...

flott innlegg Mærlin!